mandag 8. februar 2010

Babymonitor kapittel 2

Kort og fremdeles ikke korrekturlest.



TO

Hvor lenge han hadde sovet visste han ikke. Men akkurat nå ble han revet ut av søvnen av at noen banket på vinduet. Frostrøyken kom ut av munnen hans i korte skjelvende støt. Vinduet var dekt av rimfrost.
"Hallo!" Stemmen kom langt borte fra.
"Er det noen der? (E de nån dar?)" Nærmere nå.
"Hvis det er noen der inne, bank på ruta! ( Vess dæ e nån dar inne, bank på ruto!)" Enda nærmere nå. Nesten velsignet nærme.
Han løftet hånda sakte til vinduet, og banket to ganger til svar. Han var overrasket over hvor mye energi han trengte å bruke for å få til denne enkle operasjonen. Kroppen verket.
"I helvete, det er folk der inne! (I hælvett, dæ e fålk dar inne!)"
Nå var det mange lyder på en gang.. Folk som ropte. Motorer som startet. Kjettinger (trodde han) som raslet, dunkingen mot vinduet ble hardere. Noen brukte noe stort og hardt for å slå inn ruta i stedet for å banke foriskig på den. Lyset og en enda kaldere luft enn det som allrede var inne i bilen slo i mot ham. Det siste han fikk med seg var at lillemann satt i ett av sine øredøvende vræl. Så ble alt svart igjen.

3 kommentarer:

  1. Jeg synes det er hårreisende at det ikke er en sjel som har kommentert noe som helst ennå!!
    Du er et littærert talent, Pål Einar, det har jeg bestandig visst. Husker "Nei" jeg. Helt fantastisk med tissetrang etter bråstopp. Jeg har tenkt lenge på om jeg skulle skrive litt jeg og, lysten har liksom kommet gradvis.. Du kom meg i forkjøpet med bloggnovelle/roman- hvem vet ennå. SosialemedierPålEinar :P Uansett, veldig bra, gleder meg til mer! (Og dette fra en over 30..)

    SvarSlett
  2. Jeg kan korrekturlese forresten.. MEN! Er ikke du lærer??

    SvarSlett
  3. Jeg kan korrekturlese, men ser meg blind på deg jeg skriver. Skal jeg drive å rette underveis, blir det bare retting og ikke noe skriving. Kapittel 7 ble ferdig i går kveld. Legger ut kapittel 3 i kveld.

    Og takk for kommentaren forresten :)

    SvarSlett