onsdag 10. februar 2010

Babymonitor kapittel 4

Nok et kort kapittel, men slapp av (eller ikke) de blir snart lange.
Jeg oppdager stadig ting jeg skulle ha endret på, men jeg lar det passere foreløpig. Skal gå grundigere igjennom skriveleif og kontinuitetsfeil etterhvert som jeg kommer ut i neste del.


Jeg har startet på del 2 nå. Det dere har sett sålangt er bare en liten "snepp" av innledningen.







FIRE

Det viste seg at de hadde kjørt av veien snaue 500 meter fra vokterboligen de hadde leid. De var langt fra de første som hadde kjørt av veien på akkurat dette stedet. "Jævla feildosert sveng akkurat dar," sa den enorme mannen. "Altså, når dæ e vinter, så ligg søringan slængt her, så dæ va bra at e tok me ein ækstrarunde førr å sjækk at brøytebiln ikkje hadd kjørt se fast på Smalåsn. Dæ skjer av å te. E bremsæ ne før å ikkje få slæng i `søringsvengen`," mannen blunket fort med det ene øyet. "Så såg e varseltrekantn dågers. E rakk akkurat å høgg i bremsan før e brasæ rætt inn i dåger." "E rengt etter NAFFEN mæ ein gång, asså, vi kallæ hain NAFFEN, men hain heite Egil. Hain Egil å e greidd å knus ruto å dræg dåger ut. Biln va jævla kall. E e ikkje sekker på kor længe dåger ha klart dåger." "Hvor er Sissel?" sa han mens han nikket og latet som han skjønte hva denne kjempen av en mann snakket om. Ikke nok med at han hadde tidenes hodepine, men det språket denne skapningen snakket var ganske langt unna det han tidligere hadde betraktet som norsk.

"Kjærringæ? Vi kjørt ongen å kjærringæ inn tel Mossyn. Tel sykehuse. Di har dæ fint, mæn vi syns at di kun træng ein sjækk. Sånn bære førr å va sekker." Kjempen i døra tok en pause i snakkinga og tok noen skritt lenger inn i rommet. "Dæ e du som ska va lærar her sant? Dæ e du som e hain Hansen?" "Jeg heter Hansen ja." Den store mannen rakte fram hånda si. "Per Hjortdal, hyggele." Hendene møttes i et håndtrykk. "Fredrik Hansen," sa mannen i den alt for store T-skjorta og smilefjes-boxershorts mens han håpet at denne kjempen snart skulle slutte å klemme hånda hans i stykker.

2 kommentarer:

  1. Kjapt levert på dialekt-fronten der.
    Nå forventer jeg ganske nsart banjoduell og annen styggedom! :-D

    SvarSlett
  2. hehe.
    Jeg var i utgangspunktet skeptisk til å skrive dialekt. Men jeg tenkte at det kunne illustrere hvor vanskelig det var for Fredrik å skjønne hva som ble sagt. De fleste fra Vefsn og omegn skjønner vel kanskje det som blir skrevet på dialekt, mens folk fra andre deler av landet (som Fredrik Hansen) har problemer.

    Han lærer seg å tolke dialekten etterhvert, og da blir bruken av dialekt mindre framtredende.

    Takk for kommentar Lojo :)

    SvarSlett