torsdag 27. mai 2010

On writing.

Hvordan gjør dere det?
Jeg har bestandig lurt på hvordan mer og mindre etablerte forfattere legger opp skrivinga si.
Sitter de med ark på ark med notater de støtter seg til mens de skriver?
Sitter de i timesvis på jakt etter den perfekte formuleringen?
Går de lange turer i hagen mens de tenker på hva som skal drive teksten videre framover?

Hvordan er den kreative prosessen til de store gutta (og jentene)?

Jeg husker at jeg så en intevju med Lars Saabye Christensen for mange år siden. Det var i forbindelse med at Hermann skulle filmatiseres. Lars S sa noe som satte seg skikkelig fast hos meg, men som ikke stemmer overens med måten jeg "jobber" på.
"Jeg gikk ute i mange timer mens jeg tenkte på hva Hermann skulle si. Plutselig kom det til meg og jeg løp inn og skrev det ned. Jeg ble veldig fornøyd."
(Til orientering så er sitatet over hentet fritt fra mitt eget minne, og det er fullstending mulig at han ordla seg noe annerledes.)
Jeg liker bøkene Lars S skriver. Faktisk så er Beatles en av de bøkene jeg setter aller høyest. Fantastisk fin bok.

En annen forfatter jeg har enorm respekt for er samlebåndsforfatter og skrekkguru Stephen King. King produserer bøker i et fantastisk tempo. I tillegg til de bøkene han gir ut under eget navn, kommer det stadig vekk fram mer eller mindre ukjente Bachmann bøker.

King sier at (nok en gang et sitat fra mitt eget hode): "Jeg har ikke tid til å lese over det jeg skriver. Historien må ut så fort som mulig. Når den er ferdig, kan den få ligge å godgjøre seg i en eske eller i en skuff i noen måneder eller år mens jeg jobber videre med neste historie. Når historien har fått modnet seg litt og jeg har fått den på avstand, tar jeg den fram og leser over den. Tenker jeg for mye på det jeg skriver mens jeg skriver det, blir det stopp."

Måten King gjør det på er fin synes jeg. Det er vel også den måten som jeg kan relatere meg til. Jeg skriver og skriver. Stopper jeg opp for å rette feil, eller endre på formuleringer blir det rusk i maskineriet. Det blir rett og slett stopp.

Her en kveld etter at jeg hadde lagt meg fikk jeg plutselig en åpenbaring. SLIK skulle historien gå videre. Jeg skrev et helt kapittel, eller vel 6 sider, inne i hodet mitt mens jeg gjorde meg klar til å sove. Neste kveld, etter at ungene var i seng, satte jeg meg ned og skrev ned det jeg hadde tenkt ut kvelden før. Uten å stoppe for å lete etter dårlige formuleringer eller skrivefeil. Litt sånn som nå, når jeg skriver på blåggen.

Så, hvis du skriver... hvordan gjør du det?
Og forresten... jeg er på jakt etter en korrekturleser. Har du eller noen du kjenner for lite å gjøre, kan jeg lempe på deg noen hundre sider tekst for gjennomlesing.

God skriving!

4 kommentarer:

  1. Tja...personlig skriver jeg mest sms..., men det var sikkert ikke slike "morsomme" kommentarer du var ute etter. I forhold til sangskriving så har jeg hele tiden en opptaker (mobilen) tilgjengelig for å ta opp ideer med en gang. Hvis ikke forsvinner den ofte for meg. Kanskje du kan prøve dette på spesielle formuleringer?

    SvarSlett
  2. Det kommer litt an på hva jeg skriver. Jeg skriver ofte utifra en situasjon jeg får i hodet, eller en ide som ofte bruker lang tid på å modnes. Fordi jeg nå er serieforfatter er jeg nødt til å være så disiplinert at jeg kan hamre ut et manus i løpet av et par måneder. Da har jeg ikke særlig mye tid til å putle med språk og finesser, det blir mer grøftegraving ...En bok har jeg brukt tre år på, en annen altså to måneder. Så det varierer med historien og hva jeg vil med den.
    Lykke til med skrivingen din!

    SvarSlett
  3. Takk for innspillene. Kom gjerne med flere :<)

    SvarSlett
  4. Spennende spørsmål, men noe svar har i alle fall ikke jeg og by på!

    SvarSlett